Přesně víme, kolik nás stojí cesta autobusem, vlakem nebo letadlem. Náklady na jízdu vlastním vozem nám však zpravidla zůstávají skryty. Samotný výpočet není nikterak složitý. Náročný je však sběr dat. V uplynulých 45 měsících jsem pečlivě zaznamenával každou korunu, kterou náš rodinný vůz spolknul. Výsledek překvapil.
Sledovaným objektem byla naše oranžová Škoda Fabia Combi s maloobjemovým naftovým motorem 1.4 TDi. Poměrně spolehlivý, úsporný a nenáročný vůz se zavazadelníkem, který mne doposud nepřestal překvapovat svou skutečnou kapacitou. V prvním roce své služby Fabia sídlila v Praze, pak se s námi přestěhovala do Jizerských hor.
V našich jízdách převažují spíše delší cesty se zaplněnějším automobilem. Tankujeme standardní palivo u levnějších síťových čerpacích stanic. Během testu jsme najeli 92 078 kilometrů, při nichž jsme spálili 4 477 litrů nafty. Výsledný průměr 4,86 litrů na 100 kilometrů a vývoj cen v posledních letech přinesly náklady 1,42 koruny na ujetý kilometr. U pumpy jsme nechali dohromady přes sto třicet tisíc korun.
Auto se bez přehánění stalo nejdražším členem rodiny. Jakousi naši další, skrytou, hypotékou.
Tím ovšem výdaje ani zdaleka nekončí. Do automobilu doléváte další směsi, udržujete jej, jezdíte na servisní prohlídky, vyměňujete olej, žárovky, lišty stěračů i pneumatiky. U staršího vozu platíte technickou prohlídku a občas koupíte na popud zákonodárce novou lékárničku. V našem případě přibyl i drobný „ťukanec“ během předloňské sněhové kalamity a s ním spoluúčast pět tisíc korun za opravu. Přiznávám se, že jsem nezapočítal cenu vody na mytí vozu, které jako správní venkované provádíme v naprosté většině doma. Na konečném účtu je cifra 69.814 korun, tedy 76 haléřů na kilometr.
Třetí pomyslnou hromádku tvoří pojištění a daně. V našem případě jde o každoroční platbu povinného ručení, havarijního pojištění a roční dálniční známky. Jsem řidičem starším třiceti let, s rodinou, s maloobjemovým vozem, s dobrým škodním průběhem, s bydlištěm na maloměstě. Navíc jsem sjednal smlouvu přes internet a pojistné platím ročně. Přesto jsme pojišťovně a Ředitelství silnic a dálnic v posledních letech odvedli 54.492 korun. Tedy 59 haléřů na kilometr.
Teď už nám zbývá jen vůz samotný. Ten s přibývajícím věkem a najetými kilometry pochopitelně ztrácí na své hodnotě. I s tímto opotřebením je proto nutné počítat. Fabii jsme kupovali jako jednoroční mírně ojetý vůz za 279 tisíc korun. Dnes by se prodejní cena našeho vozu pohybovala okolo 130 tisíc. Každý kilometr tak byl vykoupen ztrátou hodnoty ve výši 1,62 koruny.
Podtrženo, sečteno, jsme jezdili za 4,39 koruny na kilometr. A co je možná ještě zajímavější, tak za provoz jsme během čtyřiceti pěti měsíců utratili skoro stejnou částku, jako za vozidlo samotné. Měsíčně auto spolklo bezmála devět tisíc korun, čímž se bez přehánění stalo nejdražším členem rodiny. Jakousi naši další, skrytou, hypotékou.
Škoda Fabia Combi 1.4 TDi, náklady za 45 měsíců, ujeto 92.078 km
Kč | Kč / km | ||
Pohonné hmoty | 4 477 l | 131 148 | 1,42 |
Ostatní provozní náklady | 69 813 | 0,76 | |
Pojištění a daně | 54 492 | 0,59 | |
Ztráta hodnoty vozu | 149 000 | 1,62 | |
Celkem | 404 453 | 4,39 |
Tento článek převzala média Finance.cz, Finanční noviny (ČTK), Sfinance.cz, České noviny a Ekolist.
Odkazy na článek přinesly severy Relace.cz, Ctusi.info a Finlist.cz.
21 reakcí na „Kolik stojí automobil?“
Dobrý den Pavle,
předpokládám, že pri koupi vozu v roce 2007 tento již dosloužil. Plánujete sem zveřejnit rekapitulaci, kolik vás vůz nakonec stál?
Dobrý den, Václave,
vůz ještě slouží, v říjnu prošel bez výhrad (vyjma nějaké té koroze) technickou kontrolou a očekáváme, že ještě minimálně čtyři roky provozován bude. Vlastně se věkem nyní jen dotáhl na průměrné stáří vozového parku v Česku.
Na tachometru se blíží 300.000 km, v peněžence milion korun. Plánuji, že až ten milion padne, vydám k tomu článeček „Fabia za milion“.
Přeji Vám vše dobré do Nového roku.
Pavel
Ta vase kalkulacka je dobra, jenze nejak nepocita s tim, proc vlastne chteji lide automobily . Automobil znamena svobodu kdykoliv se premistit z bodu A do bodu B. A tahle svoboda za 1-2 Kc vice na kilometr stoji a tohle vase kalkulacka nikdy nezohledni navic tohle plati jen do okamziku, kdy skutecne jezdite velmi malo.
Se „svobodou“ kalkulačka samozřejmě ani počítat nemůže. Maximálně Vám může ukázat, kolik Vás ta „svoboda“ stojí.
Naše ojetá Fabie vyšla bratru na devět tisíc korun měsíčně. Medián čisté měsíční mzdy v ČR je aktuálně 17,5 tisíce korun. Jinými slovy polovina Čechů by strávila minimálně půl měsíce v práci, aby si „svobodu“ vlastnit vůz mohla dovolit. Je to ještě svoboda?
To, že vozidlo lze v podmínkách střední Evropy dobře nahradit, se snažím dokázat tady: http://www.zalesem.cz/rubrika/petina/
Pavel
Zdravím Vás a děkuji za příjemný článek. Jsem rád, že jsou v této zemi podobní lidé, kteří mají rádi opravdový přehled o náročnosti provozu automobilu. Když jsem začal s evidencí všeho u předchozího vozu, tak se kolegové divili jak je drahý, ve skutečnosti byl celkem levný.
Nové vozidlo se pro průměrného občana určitě nevyplatí.
Přidám pro srovnání statistiku dvou vozů (u současného je ztráta hodnot pouze odhadovaná, protože předpokládám delší vlastnictví). Ročně najedu 16-20tkm.
1. příklad staré vozidlo 10 letá toyota corolla 1,3 benzín nová v ČR od prvního majitele cena 50 tkč nájezd cca 120 tkm. Za šest let najeto 100 tkm. Pouze povinné ručení. Polovina nájezdu byla na LPG, které jsem nechal zastavět a je rovněž započteno v ceně. Až na stromečky a vodu do ostřikovačů jsem započetl vše. Vysledné náklady provoz na benzín cca 2,2 kč/km; provoz na lpg cca 1,5 kč/km. Celkové náklady včetně úpné ztráty hodnoty 3,26 kč/km. Ale na vozidle se nic moc nekazilo a pokud bylo něco v nesouladu měnil jsem ihned, často i preventivně, většinou neoriginální díly. Jezdím často přes celou republiku za rodinou a na auto spolehám.
2. příklad mnohem zachovalejší a novější naftová toyota corolla 1.4 D4-D sedan opět nová v ČR od prvního majitele 6 letá s 66 tkm za 200 tkč. Mimichodem prvního majitele při ztrátě hodnoty 400 tkč vyšel provoz zhruba na 9 kč/km.
za necelé dva roky a cca 33 tkm mi vychází náklady na phm 1,75 kč/km a celkové náklady 4,4 kč/km. Největší podíl na nákladech má zmíněná ztráta hodnoty něco přes 1 kč/km jinak provádím pouze výměny kapalin a běžnou údržbu.
Když pomineme fakt, že tyto náklady lidé vidět nechtějí nebo je bagatelizují, tak ještě horší je honba za vozem s nejlepší spotřebou. Tu kterou vidí na palubním počítači berou jako neměnnou pravdu, i přesto že se liší někdy i v litrech, jak to mají poté výrobci automobilů jednoduché 😉
Pro reálnou představu spotřeby vozidel používám zahraniční web http://www.spritmonitor.de/en/detail/643658.html
Líbí se mi, že jste do ceny cesty do chorvatska započítal celkovou cenu kilometru vozidla. Já jsem letos tuto cestu absolvoval a když jsem si to spočítal tak mě to málem položilo. Samozřejmě se spolucestujícími se podělíme pouze o naftu, jak již bylo zmíněno.
Držím palce aby jste to vydržel sledovat a někdy nás zase obohatil o další statistiku.
Dobrý den,
děkuji Vám za příspěvek a sdílení Vašich výsledků. Potvrzují zkušenosti mé i některých dalších diskutujících – za nový vůz si člověk prostě připlatí.
Já náklady nadále poctivě zapisuji a počítám s tím, že jednou až Fabie z našich služeb odejte, podělím se s „finálním zúčtováním“. Zatím se „holka“ drží.
Přeji Vám hezký den,
Pavel Z.
Já tohle počítal, když jsem prodával minulé auto (Opel Corsa r. v. 1994) a vyšlo mi 5,5 Kč/km. Pravda, najel jsem ročně kolem 16 000 km, při vyšším nájezdu by se dalo dostat pod 5 korun. Takže tahle částka mě nepřekvapuje, je prostě reálná cena auta. Příště asi vyzkouším LPG.
Dobrý den,
děkuji Vám za reakci. 5,5 Kč/km? To také není úplně pěkné.
My Fabii ještě dnes provozujeme, takže „finální součet“ stále neznáme. Trochu se obávám, že nám výsledná částka také ještě trochu „povyskočí“ nahoru.
Až posbíráte první zkušenosti s provozem na LPG, budu rád pokud se opět podělíte o výsledek.
S přáním hezkého víkendu a šťastných cest
Pavel Z.
Dobry den, vas clanek je velmi zajimavy a pro nekoho muze byt az odrazujici. V tom pripade bych pro lidi zminil levnejsi alternativu, zvlast, kdyz stejne jako ja, najedou mnohem min km a pritom si chteji uzit komfort auta. Bydlim ve meste ( take v Jizerkach ), a tak mam vse „u nosu“, tedy autem jen na vylety a dovolene. Rocne najedu cca 5tis. km. Vloni po vsech uvahach a kalkulacich jsem koupil stare, velmi stare auto. AudiA6 r.v. 96 na LPG za cenu 40tis. Technika me po roce provozu ( 5ti tis. km ) nestala vubec nic, spotreba cca jako vase a pojisteni 2064,- / rok, tot vse, zadne havarijko apod. Vim, ze do casu me cekaji vsechny ty vydaje za udrzbu atd., ale verim, ze pri podobnem komfortu jako vy, zaplatim v koecnem dusledku mnohem mene hlavne skrz onu amortizaci vozu. Preji pekny den a vic takovychto clanku, ktere budou obsahovat „selsky rozum“.
Dobrý den, Petře,
děkuji Vám za komentář. Máte pravdu, že amortizace vozu v celém součtu hraje velkou roli. Dokáže ji snížit nákup levnějšího/staršího vozidla, nebo jeho dlouhodobé používání.
Já jsem kupoval vozidlo jako rok provozované. Bál jsem se vysokých servisních nákladů u starého vozidla. Má aktuální zkušenost tomu ale zatím nenasvědčuje. Fabie bude mít v říjnu devět roků, ještě předtím přesáhne 200.000 kilometrů nájezdu. Zatím (musím to zaklepat na dřevo) ve všem podstatném „drží“ a servisní náklady nerostou. Možná spíše naopak. Již před lety jsme opustili značkový servis, vozidlu to spíše prospělo a finanční náročnost se snížila. Uvidíme, jak se bude stav vyvíjet dál.
Budu rád, pokud si po čase vzpomenete a napíšete, jak se Vaše strategie osvědčila. Lidí, kteří toho ročně moc nenajedou, ale auta se přeci jen nechtějí vzdát, bude dost a Váš přístup je zajímavý.
Mimochodem – pár let nazpět se jeden rakouský novinář snažil žít „zeleně“. Měl to poměrně propracované a psal o tom seriál. Maximálně omezené používání staršího vozidla mu vyšlo jako šetrnější než nákup vozu nového (byť s nižší spotřebou) i z pohledu vlivu na životní prostředí.
Přeji hezký víkend, šťasné cesty a ať vozidlo drží.
Pavel Z.
Dobrý den, jsem rád že jste vzal výpočty za správný konec, není to bohužel zatím v našich krajích zvykem. Podle svých zkušeností bych řekl, že 4,39 Kč/km není na nové auto špatný výsledek. Protože podobných rozborů jsem na webu mnoho nenašel, přidám i svoje vlastní, ať máte srovnání:
http://christiania.cz/carsharing/cisla
Dobrý den, děkuji za komentář i za odkaz na Vaše stránky. Porovnání je to velmi zajímavé.
Výpočty samotné nejsou nikterak obtížné. Spíše mám dojem, že to výsledné číslo většina lidí vlastně nechce vidět 🙂
Přeji vše dobré do nového roku.
Já myslím, že to od kolegů už slýchat nebudete. Mé malé Subaru, které má zavazadelník menší než Fábie 🙂 si žádá jen za cenu paliva kolem 4 Kč/km a v zimě ještě daleko víc.
To se ani nedivím. Trochu znám Vaše úpravy vozidel. Polovina motoru z Hummera, polovina podvozku z ruského tanku, zbytek součástek z čínského kosmického výzkumu (nakoupeno na DealExtreme) a na střeše hliníkový heliport. Z původního vozu zbývá volant a držák na SPZ… 🙂
Dobrý den, váš článek se mi líbil, protože si myslím, že je na rozdíl o mnoha jiných „článečků“ na stejné téma mnohem lépší.
Mohu naprosto souhlasit, že vůz ačkoliv má přijatelnou splátku ap. je v konečném důsledku velmi drahý. Moje poslední auto, které jsem bohužel prodal z finančních důvodů byla také Fabia s 1,4TDi. Spotřeba motoru je fajn. Nicméně další výdaje už moc ne.Udělal jste velmi dobře, že jste zohlednil ztrátu ceny vozu, protože ta je opravdu reálná, nikoliv nějaké číslo pro účetního. Svůj vůz jsem koupil za 215 tis. a po 37 měsících jsem jej prodal za 90tis. takže ztrátu ceny vozu jsme velmi výrazně pocítil. Opravdu jsem teď sám prekvapen kolik peněz měsíčně mám navíc bez auta. A každý kdo nemá vůz a kdo když se se mnou kdy svezl na výlet ap.a dal mi za spolujízdu na phm ani ne 1kč na km s ksichtem, že jsem vyžírka by si měl vůz koupit a starost kolem vozu vyzkoušet.
Dobrý den, děkuji Vám za pozitivní komentář.
Můj „výzkum“ je samozřejmě limitován tím, že proběhl pouze na jednom voze. Mým cílem bylo poukázat, že „za korunu čtyřicet“ na kilometr automobil opravdu nejezdí. Tak jsem to často slýchával od kolegů v minulém zaměstnání.
Vašemu rozhodnutí „zbavit se“ auta fandím. Upřímně přiznávám, že my toho – alespoň v tuto chvíli – schopní nejsme. Tak třeba jednou, až kluci odrostou…
velice pěkný článek ,dobré k zamyšlení
jen by mězajímalo jak máte vůz pojištěn částka okolo 50tis za 2roky je dost vysoká .
předpokládám Havarijní pojištění (zminujete ho u události s nehodou ),Poviné ručení
prosím trochu to rozvedte ,díky
Dobrý den, děkuji Vám za pochvalu a za Váš komentář.
Myslím, že jste se zde dopustil chyby v dělení (a nejste zdaleka první). Čtyřicet pět měsíců jsou skoro čtyři roky. Na rok tak povinné ručení, havarijní pojištění a dálniční známka vychází asi na třináct a půl tisíce korun. Částka nikterak zanedbatelná, ale bohužel reálná.
Na základě tohoto článku se mi nicméně ozval obchodní zástupce jedné pojišťovny. Nabídl mi výrazně zajímavější podmínky, které by stávající pojistné stlačily téměř na polovinu. Dobrou radou pro všechny proto určitě je, být aktivnější než já a spolu s postupným poklesem hodnoty vozu si přejednávat také pojistné podmínky na havarijním pojištění (alespoň každé dva roky).
No vynechal bych ztrátu hodnoty vozu, ta s tou tabulkou nemá vlastně nic společného. Nemůžete přece do nákladů počítat že věc stárne, to nestojí peníze (kromě samotné údržby). Jinak dobrý testík
Dobrý den, děkuji Vám za komentář.
Náklady na pořízení vozu, dle mého názoru, je třeba v celkové ceně kilometru zohlednit. Ty náklady reálně vznikly. Jsou to peníze, které jste do auta musel vložit, abyste jej mohl využívat. Tím, jak se vůz opotřebovává a stárne, o vložené prostředky přicházíte. Auto užíváte prakticky výhradně prostřednictvím najetých kilometrů. Proto jsem všechny náklady vztáhl k nim… Jako podnikatel musíte v ceně svých produktů též zohlednit odpis používaných technologií. S autem je to analogické.
naklady na porizeni vozu do ceny za km jednoznacne patri. v opacnem pripade klamete sami sebe.