Páteř železniční sítě u nás i v západní Evropě vznikala v 19. století. Ty nejstarší tratě jsou již přes sto sedmdesát let součástí naší krajiny. Vinou se po vrstevnicích mezi pahorky, sledují toky řek, s rozvahou stoupají do kopců, respektují krajinu a dotvářejí ji. Naleznete na nich malebná nádraží, poctivé kamenné viadukty a další drážní stavby, které jsou důkazem vkusu a technického umu našich předků.
Železniční stavby se často za léta své existence staly samozřejmými dominantami. Dovedete si Karlín představit bez Negrelliho viaduktu? Znojmo bez odvážného příhradového mostu? Kolín nad Rýnem bez věčně se chvějícího Hohenzollernbrücke? Rakouský Semmering bez své dráhy? Pláž v Dawlishi bez smělé Brunelovy pobřežní železnice? Švýcarsko bez svých horských drah, spirálovitých tunelů a odvážných viaduktů? A takovou Novinu znáte možná jen díky mostu.
Drážní díla často přetrvávají minimálně po mnoho desetiletí v prakticky nezměněné podobě. Uchovávají tak odkaz lidí, kteří zde kdysi žili a krajinu dotvářeli. Často jsou tak i němými svědky změn a bouří, které se krajinou valily. Pohled na jakékoliv nádraží mezi Libercem a Českou Lípou vám jasně prozradí, že jste v Sudetech. Německá železniční společnost zde v hrázděných budovách z červených lícovaných cihel zanechala svůj zřetelný otisk, i když potomci stavitelů dávno žijí stovky kilometrů odtud. Stejně tak zachovaly svůj otisk anglické železniční společnosti po celé Velké Británii nebo francouzské po Francii.
Železnice je zkrátka přirozenou součástí kulturní krajiny. A umí se ke krajině uctivě chovat. Nejen díky skromnému záboru půdy. Baví mne železnici v krajině pozorovat. Baví mne po ní krajinou cestovat. A právě pravidelné cestování vlakem je tím nejlepším, co mohu udělat proto, aby stejnou možnost měli i ti, co přijdou po nás.
Tipy a užitečné odkazy:
V Atlasu Česka jsem našel odkazy na sedmnáct technických památek souvisejících přímo s železnicí. Úžasných drážních staveb je samozřejmě daleko více. O jejich památkové ochraně se ale zpravidla začíná mluvit, až když přijde na řadu jejich likvidace.
Ozubnicová železniční trať Tanvald – Harrachov
Tunel bývalé Ferdinandovy dráhy – Slavíč
Železniční most u Červené nad Vltavou
Železniční ocelový most ve Znojmě
Tento článek je součástí seriálu 44 důvodů proč jezdit vlakem. Prozkoumejte také dosavadní důvody. Nechcete přijít o ty nové? Přihlaste se k odběru pátečního výběru.
1 komentář u „Důvod 38: Železnice je součástí krajiny“
Mým oblíbeným je tento velikán:
http://www.libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=1153 – železniční most v Žampachu u Jílového.