Rubriky
44 důvodů proč jezdit vlakem

Důvod 4: Vlak je spolehlivý

Další skvělou vlastností vlaků je jejich spolehlivost a přesnost. I na železnici se samozřejmě vyskytují zpoždění. I železnice dokonce občas zcela podlehne přesile přírodních živlů. Nebo odborů. Nezávislost na dění na silnici však v drtivé většině přináší jasnou výhodu. Pokud sedáte do vlaku, máte velmi dobrou pravděpodobnost, že dosáhnete svého cíle dle jízdního řádu. Nevěříte?

Podle statistik německých drah dojelo v loňském roce 94,5 % tamních vlaků se zpožděním menším než pět minut. Vlaky regionální, kterými lidé zpravidla každodenně dojíždějí do práce, přijely včas dokonce v 94,9 % případů. O něco horší to bylo s vlaky dálkovými. V pětiminutové toleranci jich dorazilo 73,9 %. Nicméně více než devět z deseti přijelo se zpožděním menším než 15 minut. Čtvrt hodina je přitom etalonem, který k hodnocení své dochvilnosti používá letecká doprava. A jak se jí vede? V loňských statistikách přesnosti OAG uzavírá dvacítku nejlepších letišť střední velikosti Brusel s výsledkem 80,1 %. Prahu v té tabulce vůbec nenajdete.

No jo, Německo, tam je prostě pořádek. Ale u nás! Možná budete překvapeni, ale přesnost našich vlaků je dnes srovnatelná s tou německou. V loňském roce dojelo podle dat Českých drah 91,2 % jejich spojů se zpožděním menším než pět minut. To je velmi slušný výsledek, co říkáte? Kéž bychom ve všech oborech zaostávali za našimi západními sousedy jen o tři procentní bodíky. Dochvilnost vlaků u nás přitom zejména díky rozsáhlým rekonstrukcím železniční sítě v posledních dvou letech poklesla. Ještě v roce 2012 činila 93,1 %.

A jak je na tom auto? Nikdo vlastně neví, protože autu podepisujete bianco šek. Žádný jízdní řád nemá. Prostě až dojedete, tak dojedete. V případě důležitých cest si necháváte dostatečnou rezervu, občas brbláte na dopravu, ale to je tak vše. Zkuste si udělat malý soukromý test. Naplánujte si den dopředu přesný čas příjezdu na několika svých cestách autem a porovnejte s realitou. Jak zabodujete? Jak se popasujete se 91,2 % dochvilnosti našich drah? Vloni jsem jel nočním vlakem z Prahy do nizozemského Utrechtu. Dojel jsem minutu před plánovaným příjezdem. Minulý týden jsem jel z Českého Těšína zpět domů do Tanvaldu. Přestože mou cestu ovlivnily tři výluky, do Tanvaldu jsem nakonec dorazil na minutu přesně. Jsem si téměř jistý, že v autě bych na takové vzdálenosti stejné přesnosti nedosáhl.

 

Fakta a užitečné zdroje:

Německá data… Německé dráhy dávají k dispozici průběžná data o dochvilnosti svých spojů. Prohlédnout si tak můžete i vývoj po jednotlivých měsících.

http://www.bahn.de/p/view/buchung/auskunft/puenktlichkeit_personenverkehr.shtml

 

„Mohu to objet“… Časté klišé, které slýchám, zní: „Když se něco na silnici semele, autem to mohu objet.“ Upřímně – zpravidla objedete kulové. Měl jsem tu „čest“ v životě již mnohokrát uvíznout na dálnici ucpané nehodou nebo zúžením, v pražské dopravní špičce, v páteční dopravě u Mnichova nebo v pomalu se sunoucí koloně rekreantů při sobotní výměně turnusů. Ve všech případech to jednoduše a rychle objet prostě nešlo. Po kolapsu hlavní tepny se náhradní cesty v okolí během několika minut též beznadějně ucpou. Autokluby proto radí řidičům – pokud se to alespoň trochu hýbe, neopouštějte dálnici.

 

Tento článek je součástí seriálu 44 důvodů proč jezdit vlakem. Prozkoumejte také dalších třiačtyřicet důvodů.

Autor: Pavel Záleský

Jsem Pavel Záleský – profesionál v oboru marketingu, komunikace a mezinárodního obchodu, žurnalista na volné noze, milovník přírody, psů, kytovců, železnice, plachetnic a hor, který před více než patnácti lety vyměnil ruch velkoměsta za klid a krásu Jizerských hor.

Ve svém volném čase jsem se dlouhodobě věnoval otázkám dopadů lidské činnosti na životní prostředí. Dnes v této oblasti působím i profesně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *