Nebojte, dobře vím, kolik stojí jízdenky na vlak. Přesto se, prosím, usaďte a poslouchejte. Než se pustím do porovnávání, pokusím se mnohým z vás vyhnat z hlavy jeden blud. Blud o tom, kolik vás stojí jízda vlastním autem. Tak schválně. Na kolik vás přijde kilometr? Myslíte si, že víte? Tipujete? Pokusili jste se to někdy spočítat?
Já ano. A přiznám se, že výsledek mne tehdy ne úplně příjemně překvapil. Před lety jsem po dobu pětačtyřiceti měsíců, tedy téměř čtyř let, pečlivě zapisoval všechny náklady, které nám život s automobilem přinesl. Do haléře. Naše poměrně úsporná a nenáročná oranžová Fabia 1.4 TDi během té doby najela 92.078 kilometrů a při průměrné spotřebě 4,86 litru na sto kilometrů spolykala bezmála čtyři a půl tisíce litrů nafty. Pravidelně se zdobila dálniční známkou, užívala si pojištění, jezdila na prohlídky do servisu, dostávala čerstvý olej, navrch pár nových dílů a nové pneumatiky. Také výrazně ztratila na své původní hodnotě. Podtrženo sečteno nás jeden kilometr stál 4,39 Kč. Z toho tři koruny osmdesát haléřů jde označit u rozumně provozovaného vozu za náklady plně variabilní, lidskou řečí – s každým dodatečným kilometrem narůstající.
Kč | Kč/km | |
Pohonné hmoty (4.477 l) | 131 148 | 1,42 |
Ostatní provozní náklady | 69 813 | 0,76 |
Pojištění a daně | 54 492 | 0,59 |
Ztráta hodnoty vozu | 149 000 | 1,62 |
Celkem | 404 453 | 4,39 |
Tabulka shrnuje veškeré náklady, které nám vznikly v souvislosti s provozem rodinného vozu Škoda Fabia Combi 1,4 TDi za dobu téměř čtyř let. Podrobnosti naleznete v článku Kolik stojí automobil.
Náklady na jízdu vlastním autem mám, mohu se pustit do porovnávání. Všechny výpočty uvádím, upravit si je můžete dle libosti pro svůj vlastní případ. Ostatně kalkulačku má dnes každý mobil.
Příklad první, mé denní dojíždění. Dvakrát patnáct kilometrů denně mezi Desnou a Jabloncem. Rok má po odečtení dovolené 226 pracovních dnů, dojíždění autem by mne tedy vyšlo na 29.764 korun ročně. Za čtyři čtvrtletní traťové jízdenky zaplatím drahám 6.770 Kč. Díky vlaku tedy ročně ušetřím 22.994 Kč. Jízda autem by se mi finančně vyplatila, jen pokud bychom jezdili pravidelně v pěti a spravedlivě si dělili náklady. Díky každodenní jízdě v přecpané Fabii by každý z nás oproti vlaku ušetřil ročně 1.022 korun.
Automobil: (251 – 25) dnů x 30 km x 4,39 Kč = 6.780 km x 4,39 Kč = 29.764 Kč
Počítám plné náklady 4,39 Kč za kilometr. Pokud bych měl opravdu denně dojíždět vozem, musel bych jej mít po celý rok plně k dispozici.
Vlak (ČD, 4 x čtvrtletní traťová jízdenka a 1/3 ceny InKarty s aplikací IN25 na tři roky): 4 x 1.610 Kč + 1/3 x 990 Kč = 6.770 Kč
Roční úspora: 29.764 – 6.770 = 22.994 Kč
Použití automobilu by se mi finančně vyplatilo, až pokud by v něm cestovalo pravidelně pět dospělých.
Příklad druhý. Občasný výlet k rodičům do Bakova. Vzdálenost mezi Desnou a Bakovem činí po silnici 53 kilometrů. Zpáteční cesta autem tedy přijde na 403 korun. Stejnou cestu vlakem pořídím při zákaznickém jízdném za 113 Kč. Na jednom výletu tedy ušetřím 290 korun. Jízda autem by se finančně vyplatila až při čtyřech dospělých osobách. Oproti skupinové jízdence by každá ušetřila 2,50 Kč.
Automobil: (2 x 53) km x 3,80 Kč = 403 Kč
Počítám pouze variabilní náklady. Auto má zaplacenou pojistku a dálniční známku, i když stojí v sobotu doma. Na občasný výlet si jej prostě půjčím.
Vlak (ČD, zpáteční jízdenka, zákaznické jízdné s aplikací IN25, kterou mám koupenou již kvůli dojíždění): 113 Kč
(Cena zpáteční jízdenky při plné ceně by byla 150 Kč.)
Úspora na jednom výletu: 290 Kč
Použití automobilu by se vyplatilo, pokud by v něm cestovaly čtyři dospělé osoby. Oproti skupinové jízdence (413 Kč) by ušetřily 10 korun.
Příklad třetí. Na Sachr do Vídně. Od vídeňské kavárny mne po silnici dělí vzdálenost zhruba čtyři sta čtyřiceti kilometrů. Automobil zpáteční cestu zvládne za 3.583 korun. Vlakem se přepravím za 1.060 Kč. Na Sachru tak ušetřím 2.523 korun. Použití automobilu by se opět finančně vyplatilo, až pokud by v něm cestovaly čtyři dospělé osoby. Na romantiku ve dvou tedy zapomeňte.
Automobil: (2 x 440) km x 3,80 Kč + 239 = 3.583 Kč
Počítám pouze variabilní náklady. Auto má zaplacenou pojistku a dálniční známku, i když stojí doma. Na výlet si jej prostě půjčím. Navrch přidávám ještě cenu rakouské desetidenní dálniční známky (8,7 euro).
Vlak (ČD, včasná jízdenka Evropa, zpáteční): 1.060 Kč
Úspora na jednom Sachru: 2.523 Kč
Použití automobilu by se opět vyplatilo, pokud by v něm cestovali čtyři dospělí.
Každodenní dojíždění do práce, výlet po vlasti a dortík ve Vídni. Tři různé příklady, stejný výsledek. Pokud vám jde o úspornou cestu, nechte auto doma. Vlak to zvládne levněji. Pokud tedy z Fabie nechcete dělat mikrobus.
Fakta a užitečné zdroje:
Jak zjistím cenu jízdenky? – Nejlépe na webových stránkách dopravců (www.cd.cz, www.regiojet.cz, www.le.cz, www.trilex-online.cz, případně dalších). Jednoduše si nechte vyhledat spojení pro svou trasu, zadejte počet cestujících a dopravce vám sám nabídne nejvhodnější alternativy. Jízdenku si na internetu následně také jednoduše koupíte. Žádná věda.
Vlak v mobilu – České dráhy nabízejí i velice povedenou a propracovanou mobilní aplikaci. Pokud to s ježděním po tuzemsku vlakem myslíte vážně, podívejte se na příslušném „app marketu“ po aplikaci „Můj vlak“. Aktuálně existuje pro Android a iOS.
Tento článek je součástí seriálu 44 důvodů proč jezdit vlakem. Prozkoumejte také dalších třiačtyřicet důvodů.
6 reakcí na „Důvod 2: Vlak je levný“
Opět dosti zavádějící srovnání. U auta se počítá vše, sleva u vlaku zase nikde není vypsaná. Takže už tato nevyváženost ztrácí vypovídající hodnotu díla.
Třetí příklad už zavádí opravdu nesmyslem. Za prvé to, že na výlet asi do Vídně nepojedu sám. Za další, používat do srovnání akční jízdenku je pro takovéto srovnání… Nekomentuji, směji se…
Ano, pokud vezmu přítelkyni na výlet, dopředu to plánuji, chceme se nechat hýčkat pohodlím, otevřít si šampaňské – pojedu vlakem. Ale, až my nějaký neukázněný cestující bude celou cestu řvát do ucha, a jiné historky raději nelíčím, … pojedu autem. I když mě možná potká kolona, budu muset platit parkovné (na to autor třeba v tak důrazném srovnání zapomene)…
Prostě, pokud chci srovnávat, musím na to jít opět „SELSKÝM ROZUMEM“, a jednotlivé jízdy dobře promyslet – pokud chci ušetřit.
Možná autor srovnání by jako zaměstnanec drah za toto dostal pochvalu, jako partner doma by dostal….. prostě, pro rodinu neekonomické.
Zde jedině pro vlak hraje denní dojíždění do práce a jeli vlak dochazkově dosažitelný.
Na závěr jen to, že vlakem jezdím hodně rád, aleeeeeeee jízdu vlakem je pro mě tak trochu zážitková jízda, neboli luxusně-kulturni vyjížďka. Jako, když někdo jde do divadla, já jedu vlakem. Na moje jízdy vlakem se prostě slevy nevyplatí. Ale
Dobrý den,
děkuji za Váš komentář, byť s ním zcela nesouhlasím.
Je-li ve výpočtu použita sleva, je její čerpání korektně uvedeno. Myslím si, že pokud porovnávám cenu denního dojíždění do práce, je zcela korektní, že porovnávám automobil s cenou nejlepšího produktu, který pro to dráha nabízí (zahrnuji veškeré náklady, včetně nákladů na získání slevy).
Ani si nemyslím, že Vídeň je blud. Jednak proč bych tam nemohl jet sám? Ať již služebně nebo soukromě. V prosinci jsem si sám udělal například výlet do Zittau, Leipzigu, Frankfurtu, Koblenze a Kolína nad Rýnem. Bylo to fajn. Cestoval jsem pochopitelně vlakem. Velmi často do různých evropských měst cestuji také služebně – sám… A za druhé: jak je z výpočtu dobře patrné, tak na cestě do Vídně vlakem ušetříte i když vezmete přítelkyni (též jsem to již v takové sestavě absolvoval – sklenička bílého v jídelním voze je velmi příjemná). A dokonce i když k ní přibalíte ještě milenku. Což ale nedoporučuji.
S přátelským pozdravem
Pavel Záleský
Přítel selského rozumu a korektní matematiky
(A v žádném případě ne zaměstnanec drah – což si můžete ověřit jedním kliknutím.)
Dobry den,
mam za to, ze kdo ma na vcelku zbytecny vylet viz priklad c. 3, tak neresi, zda pojede autem ci vlakem.
Dobrý den,
děkuji Vám za Váš komentář.
„Výlet na Sachr“ je samozřejmě určitá nadsázka. Kam ten příklad ve míří, to jsou poměrně populární (prodloužené) víkendy v evropských městech. I v jejich případech (minimálně u některých) se vlak umí vyplatit. A hlavně má celou řadu dalších výhod, které budu na blogu ještě mnoho dalších měsíců popisovat.
Shodou okolností právě dnes sedám se dvěma kamarády na vlak a jedeme si společně užít víkend v Budapešti. Vlak nám nabídl slušnou cenu (přestože je náš výlet kratochvílí, určitá rozpočtová omezení máme) a spoustu dalších výhod.
Přeji Vám hezký den, odpočinkové léto a mnoho pěkných výletů.
Pavel Z.
No, jak se to vezme…
Můj výlet k babičce: Praha – Kácov a zpět
Auto: 60 km, doba trvání 40 minut: 60 x 3,80 x 2 = 456 Kč
Vlak: jízdné 99 jedním směrem při použití pražské tramvajenky, doba trvání 2h10 min: 198 Kč za jízdenku.
Ve vlaku ale strávím o 1h30min více času, pokud bych je produktivoval dejme tomu průměrnou mzdou, ztráta času mě vyjde na 3 x 160 = 480 Kč, tedy celkový náklad 678 Kč.
Ale jinak souhlasím, že vlak je často dost levný 🙂
Děkuji za reakci… A dovolím si drobnou polemiku týkající se zahrnutí ceny času.
Čas v autě je téměř vždy zcela ztracený. Prostě řídíte…
Ale čas ve vlaku? Nejde třeba nějak smysluplně využít? Ve vlaku jsem napsal článek, který jste právě dočetl. Ve vlaku vznikl i prvotní nápad na celý seriál a jeho ediční plán. Ve vlaku pravidelně řeším korektury. Ve vlaku se učím jazyky. Ve vlaku na sever Moravy a zpět jsem dnes připravil prezentaci, udělal její překlad, probral s kolegyní reorganizaci oddělení, připravil se na jednání a po telefonu prodiskutoval jednu novou zakázku. Celá cesta tak byla velmi produktivní… V autě bych pouze dělal sám sobě řidiče.