Rubriky
Tvorba profesní

Vectron. Stavebnice na kolejích…

Visions 04/12: Vectron. Stavebnice na kolejích...
Visions 04/12: Vectron. Stavebnice na kolejích…

Jako kluk jsem miloval Lego. Ráno si postavíte hračku podle svých představ. Když vás omrzí, vylepšíte ji. Některé kostičky jednoduše odeberete, jiné přidáte. Hračka se přizpůsobí novým potřebám a je pořád perfektní. Večer, když přijde čas jít spát, ji rozložíte a kostky uklidíte do krabice. Na druhý den se mohou stát čímkoliv jiným. Stavebnice neztrácí hodnotu a dnes si s ní stejně zapáleně hrají mí synové. Zní to neuvěřitelně, ale stejné principy si osvojila poslední generace lokomotiv. Jmenují se Siemens Vectron.

Podnikání na evropském trhu železniční dopravy rozhodně není hračka. Na jedné straně stojí snaha o liberalizaci trhů, výrazné investice do infrastruktury a růst zbožových toků napříč Evropou. Na straně druhé tu jsou komplikace: všudypřítomná konkurence, zvyšující se nároky, stále přísnější provozní, technické, bezpečností a ekologické předpisy a různorodost technických požadavků v jednotlivých státech. Jen různých vlakových zabezpečovacích systémů bychom napočítali dvě desítky. S tím vším si dopravci musí poradit. Je to podnikání v době neustálých změn a budoucnost nebude jiná. Dopravci musí být výrazně flexibilnější než kdykoliv dříve. Nákup lokomotivy přitom i nadále zůstává investicí na několik desítek let. Odpovědí na tyto rozpory by měl být Vectron.

Jeho vývoji předcházela jednání s dopravci a pečlivá analýza zkušeností z provozu více než šestnácti set lokomotiv předchozích řad Eurosprinter (znáte je jako „Taurus“ rakouských ÖBB) a Eurorunner. Výsledkem je kombinace osvědčené techniky a doposud nevídané variability vyžadované trhem. Lokomotivu si díky modulární koncepci necháte postavit na míru současným požadavkům. Neplatíte přitom za systémy, které nyní nevyužijete. Pokud se v budoucnu Vaše nároky změní, necháte si přidat nebo vyměnit příslušné moduly. Lokomotiva si díky tomu bude držet svou hodnotu a stane se bezpečnou investicí.

Všestranný a modulární

Vectron je velice všestranná lokomotiva, která se dobře hodí na vozbu nákladních i osobních vlaků. Nabízí se pro normální i široký rozchod, a to v elektrické i dieselelektrické variantě. Na letošním Innotransu byla dokonce představena elektrická verze s pomocným spalovacím motorem pro překonávání neelektrifikovaných úseků. Špičkovým modelem je elektrická čtyřsystémová lokomotiva (pro čtyři různé napájecí soustavy) s výkonem 6400 kW, tažnou silou při rozjedu 300 kN a maximální rychlostí 200 km/h. Co to znamená? Během nedávných testů v Polsku neměl Vectron problém rozjet se do stoupání šesti promile v čele vlaku s uhlím, který vážil téměř čtyři tisíce tun. Na rovině dosáhl s obdobným vlakem rychlosti 15 kilometrů v hodině na pouhých dvou stech metrech. Stejný model stejně spolehlivě vozí sto šedesáti kilometrovou rychlostí vlaky IC mezi Varšavou a Krakovem. Denně přitom urazí 1 250 kilometrů.

Potřebujete vyměnit klasické spřáhlo za automatické? Nebo zvýšit maximální rychlost? Není to problém. Stačí přidat onu pomyslnou kostičku.

Modularita lokomotivy se prolíná celým jejím životním cyklem. Potřebujete vyměnit klasické spřáhlo za automatické? Nebo zvýšit maximální rychlost? Přidat výzbroj pro nový napájecí systém? Není to problém. Nejlepší ukázkou tohoto přístupu je práce s vlakovými zabezpečovacími systémy. Vectron národní systémy inteligentně propojuje přes jednotné jádro evropského systému ECTS. Ve strojovně díky tomu naleznete jednotnou skříň s pozicemi pro jednotlivé systémy, včetně předpřipravené kabeláže. Stačí přidat onu pomyslnou kostičku.

Vše má své místo

Výběr lokomotivy se může občas podobat nákupu limuzíny. V příplatkové výbavě naleznete nejen aktivní tlumiče vrtivých pohybů podvozku (ADD) nebo boční pomocný řídící pult pro odjezd vlaku, ale i vnější kamerový systém pro zpětný pohled, dálkový přenos diagnostických dat, tlakovou ochranu vnitřního ovzduší kabiny či termoskříňku pro chlazení a ohřev stravy.

Vectrony sázejí na intuitivní dotykové ovládání. To garantuje rychlá přeškolování osádky.

Modularita však striktně končí tam, kde je výhodnější unifikace. Na stanovišti strojvedoucího vždy naleznete stejné ovládací prvky. Vectrony sázejí na intuitivní dotykové ovládání. I pokud nejsou některé alternativní moduly osazeny, mají na pultu své předem určené místo. To vše garantuje jednotný způsob obsluhy a rychlá přeškolování osádky v průběhu celé životnosti lokomotivy. Prakticky jednotný je i pojezd, brzdová výstroj nebo řídící technika.

Lokomotiva „s papíry“

Uvedení lokomotivy do provozu může být velice rychlé. Vectron byl navržen v souladu s novými evropskými normami a standardy TSI a stal se první lokomotivou, která certifikát shody s nimi získala. Pro homologaci v jednotlivých evropských zemích je tak nutné doložit pouze shodu se specifickými národními požadavky.

Výrobce navíc nabízí předpřipravené varianty, u nichž garantuje krátké dodací lhůty a hotové homologace. Odpadají tak komplikace vyplývající z vývoje i schvalování a i pořízení menšího počtu lokomotiv se stává cenově únosným. Vectron byl již schválen v Rumunusku a Polsku a aktuálně se pracuje na získání homologace v dalších sedmi evropských zemích.

A až jednou nastane pro Váš Vectron čas jít spát, rozložíte jej do krabic. Jeho pětaosmdesát tun hmoty je z 98 % recyklovatelných.

 

Článek vznikl pro časopis Visions (Visions 04/2012, http://www.siemens.cz/visions/). V případě zájmu o použití textu prosím kontaktujte pražské Tiskové centrum koncernu Siemens.

Autor: Pavel Záleský

Jsem Pavel Záleský – profesionál v oboru marketingu, komunikace a mezinárodního obchodu, žurnalista na volné noze, milovník přírody, psů, kytovců, železnice, plachetnic a hor, který před více než patnácti lety vyměnil ruch velkoměsta za klid a krásu Jizerských hor.

Ve svém volném čase jsem se dlouhodobě věnoval otázkám dopadů lidské činnosti na životní prostředí. Dnes v této oblasti působím i profesně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *