Rubriky
44 důvodů proč jezdit vlakem

44 důvodů proč jezdit vlakem

Jezdím rád vlakem. Spolu s chůzí a kolem patří k mým třem nejoblíbenějším způsobům přepravy. Kdykoliv představuje rozumnou alternativu, rád ho upřednostním před autem, letadlem nebo autobusem. Vlakem dojíždím do práce. Vlakem byli moji synkové prvně u moře. Vlakem jezdíme na výlety. Vlak používám i na řadu služebních cest.

Ne vždy se ale setkávám s pochopením okolí. Proč nepřijedeš autem? Nesebrali Ti papíry? Proč vlakem? Nechceš odvézt? Měli byste to pohodlnější. Bojíš se létání? Jak jsi na tom se řízením? Ne, nebojím se létání. Užívám si jej též. Odvézt nechci. Vůbec si nemyslím, že auto je pohodlnější než vlak. Ani nepředstavuje větší svobodu. „Papíry“ mám, řídit umím a dobře. Přesto mám své důvody, proč volím raději vlak. Napočítal jsem jich čtyřiačtyřicet. Nastal čas sdělit je světu.

V dubnu roku 2015 jsem si proto nadělil k narozeninám tento seriál. Vždy v pátek ráno vyšel jeden nový důvod, ilustrovaný zpravidla příběhem.

 

Důvod 1: Vlak je zelený

Důvod 2: Vlak je levný

Důvod 3: Vlak je rychlý

Důvod 4: Vlak je spolehlivý

Důvod 5: Vlak je bezpečný

Důvod 6: Vlak je prospěšný zdraví

Důvod 7: Vlak dá dojíždění pevný rámec

Důvod 8: Vlak vás zklidní

Důvod 9: Vlak je skvělý na cesty s dětmi

Důvod 10: Vlak je báječný na cesty s přáteli

Má nejlepší cesta do Chorvatska

Důvod 11: Dráha má skvělé zákaznické služby

Důvod 12: Ve vlaku potkáte zajímavé lidi

Důvod 13: Ve vlaku můžete číst

Důvod 14: Ve vlaku můžete studovat

Důvod 15: Ve vlaku můžete pracovat

Důvod 16: Ve vlaku se můžete kochat krajinou

Důvod 17: Ve vlaku se můžete zaposlouchat do hudby

Důvod 18: Ve vlaku se najíte

Důvod 19: Vlak vám odpustí skleničku

Důvod 20: Vlak je skvělý na výlety

Důvod 21: Ve vlaku si dáte šlofíka

Důvod 22: Vlak umí být hotelem

Důvod 23: Vlak umí být rychlejší než letadlo

Důvod 24: Do vlaku si vezmete kufr, rybičku i zubní pastu

Důvod 25: Ve vlaku je toaleta i koš

Důvod 26: Vlak má nejpohodlnější sedadla

Důvod 27: Ve vlaku nemusíte škrábat

Důvod 28: Vlakem jedete do centra

Důvod 29: S vlakem neřešíte parkování

Důvod 30: Ve vlaku se vyhnete pokutám a botičkám

Důvod 31: Vlak jezdí i o víkendech a svátcích

Důvod 32: Vlaky si zamilujete

Důvod 33: Vlak dává lidem práci

Důvod 34: Do vlaku si vezmete lyže i kolo

Důvod 35: Ve vlaku můžete „esemeskovat“

Důvod 36: Vlak přeje romantice

Důvod 37: Ve vlaku najdete slušný časopis

Důvod 38: Železnice je součástí krajiny

Důvod 39: Vlak je kreativním stimulem

Důvod 40: Cestování vlakem má styl

Důvod 41: Ve vlaku můžete psát

Důvod 42: Vlak lze dobře kombinovat

Důvod 43: Na vlak se dobře zvyká

Důvod 44: Důvod poslední

 

Autor: Pavel Záleský

Jsem Pavel Záleský – profesionál v oboru marketingu, komunikace a mezinárodního obchodu, žurnalista na volné noze, milovník přírody, psů, kytovců, železnice, plachetnic a hor, který před více než patnácti lety vyměnil ruch velkoměsta za klid a krásu Jizerských hor.

Ve svém volném čase jsem se dlouhodobě věnoval otázkám dopadů lidské činnosti na životní prostředí. Dnes v této oblasti působím i profesně.

5 reakcí na „44 důvodů proč jezdit vlakem“

Pojedu poprvé vlakem do Prahy,celý život jsem jezdila busem.Co mě odpuzuje na brněnském nádraží, tak je to špína, ošklivost a obecenstvo,které se různě povaluje po nádraží.Doufám, že tu cestu nebudu muset opakovat.Promiň obdivovateli.

Anito, děkuji Vám za komentář. Není co „promíjet“.

Brno je bohužel město, které se už druhé tisíciletí rozhoduje, kde vlastně chce mít nádraží. Rozhodnutí je v nedohlednu a neděje se nic.

Výsledkem je prvotřídní ostuda na trase od Vídně. Ostuda nás všech i ostuda Brna samého. Mne jako cestujícímu trvalo pěknou řadu let, než má zvědavost překonala předsudek „špinavé díry“ (autobusové nádraží nebývalo o nic čistší, ale léta jsem tam nebyl), vystoupil jsem a názor na Brno si opravil.

Tohle není vada železnice, ale Brna. I v Tanvaldu máme lepší a čistější nádraží. Pražské hlavní nádraží je už též zcela jiným místem, než bývalo před lety. Leccos udělat jde. Jen to občas chce trochu práce a schopnosti rozhodnout.

Přeji, ať cesta proběhne v pořádku a v pohodě.

Pavel

U nás se bohužel na údržbu nádraží neuvěřitelně kašle. Investice – ano, to umíme. Ale následná údržba, ať už z pohledu funkčnosti, tak i z pohledu čistoty a estetiky – to je zoufalost. Příklad: Ostrava Svinov. Náherně opravené, miliard tam proteklo několik, ale když se tam člověk dneska podívá, tak s výjimkou odbavovací haly je to samá špína. Brno je zase příkladem toho, že když se plánuje nějaká velká změna (a tady se plánuje už několik desítek let), tak už se na údržbu a úklid kašle úplně. Brněnské nádraží je v tomto případě velmi smutný případ. Neustále se diskutuje o investici za několik (desítek) miliard někdy v budoucnu a přitom by ke kultuře cestování stačilo vynaložit několik (jednotek) milionů TEĎ, aby stávající nádraží nebylo tak ušmudlané a pro cestující příjemnější.

Ve skutečnosti jsem jich sepsal 50. Jenže 50 je odstínů šedi… Takže šest nejslabších důvodů zlikvidovala autocenzura.

Komentáře nejsou povoleny.